Пчелите са способни да се обучават, ако има достатъчно награди

Пчелите са способни да се обучават, ако има достатъчно награди

Според две проучвания, земните пчели са способни на забележително обучение, особено ако биха могли да получат вкусна награда. В първото проучване, изследователите открили, че пчелите са способни да се научат да разрешават все по-сложни проблеми, пример за обучение на все по-дълбоко ниво, с предоставена подкрепа по време на процеса. Във второто проучване, изследователите забелязали, че пчелите се учат чрез наблюдение и общуване с други пчели, процес, наречен социално обучение.

Дори и с малки мозъци, пчелите са способни да научат забележителни неща, особено ако биха получили вкусна награда, сочат двете проучвания на изследователите от Университета в Гуелф.

В първото проучване, публикувано през февруари в „Познавателната способност на животните”, изследователите открили, че пчелите са способни да се научат да разрешават все по-сложни проблеми. Те предоставили на пчелите множество изкуствени цветя, за достигането на които се изисквали все по-предизвикателни стратегии, като придвижване настрани и нагоре, за да получат захарен сироп като награда. Когато неопитните пчели се сблъскали първо с най-сложната ситуация, те не били в състояние да достигнат сладката награда и спирали да опитват. Пчелите, които имали възможност да прогресират чрез все по-сложни ситуации, били в състояние да достигнат до най-трудните обекти. Екипът казва, че пчелите с опит са в състояние да решават новите проблеми, с които се сблъскват, докато пчелите, без никакъв опит, просто се отказват.

Във второто проучване, публикувано наскоро в „Психика”, изследователите открили, че пчелите се учат чрез наблюдение и общуване с другите пчели, процес, наречен социално обучение.

Те поставили изкуствени цветя, при което се изисквало пчелите да ходят по долната страна на диск, за да получат награда от захарен сироп. Опитните пчели се хранили от изкуствените цветя в продължение на няколко дни, докато привикнат с храненето от тях.

За да видят дали другите пчели биха могли да се учат от опитните, изследователите затворили неопитните пчели в прозрачен контейнер, близо до изкуствените цветя, откъдето можели да наблюдават пчелите с опит. Когато на неопитните пчели им било позволено да търсят храна от изкуствените цветя, им отнело само 70 секунди, за да получат наградата. Тези от пчелите, които нямали възможност да наблюдават опитните пчели, не успели да стигнат до сиропа. Изследователският екип заяви, че социалното обучение при животните обикновено включва индивидуално наблюдение и имитиране, въпреки че могат да бъдат включени и други видове комуникации. Те можели да се опитват до 30 минути, но повечето са се отказвали преди това.
В един последен тест, опитните пчели били поставени в кошер с неопитни пчели. Когато позволили на неопитните пчели да събират храна от изкуствените цветя, те достигнали сиропа само за 3,5 минути.

Учените, изследващи поведението, обикновено допускат, че наблюдението и подражанието са в основата на социалното обучение. Но социални насекоми като пчелите, могат също така да предават информация чрез допир, трептене и мирис.

Изследователите заявили, че методът на комуникация, използван от пчелите, е все още загадка. Те не могли да обяснят напълно, как пчелите, които никога не са виждали изкуствени цветя, са били в състояние толкова бързо да станат вещи в търсенето на храна по тях, но очевидно са осъществили комуникация с някои други от кошера.

Това подсказва, че социалното обучение при земните пчели е още по-сложно, отколкото сме очаквали първоначално.

Източник: http://apisuk.com/ ;
Статията е базирана на материали, предоставени от Университета в Гуелф

Партньори