Метод за отглеждане на пчелни майки – Тодор Итов

Метод за отглеждане на пчелни майки – Тодор Итов

Методът на Тодор Итов за отглеждане на пчелни майки е подходящ за малки и средно големи пчелини (до 100 кошера). Не се налага използването на специално оборудване, освен разделителна решетка. От нея се правят прегради за един или няколко кошера, което зависи от броя на пчелните майки, които се отглеждат.

Методът за отглеждане на пчелни майки на Тодор Итов се състои от:

  1. Рано на пролет се избира пчелно семейство с добри наследствени качества и своевременно се подсилва, за да може в момента на появяването на търтеевото пило, то да бъде силно и целият кошер да е запълнен с пчели.
  2. В най-отоплената част на пчелния кошер се поставя глуха преграда, веднага до нея пита с храна за пчелите, а след това преградата от разделителната решетка. По този начин се изолира  майката. Гнездото се преглежда, намира се майката и тя се пренася в този сектор. Трябва да се вземат мерки за да не може тя да го напусне, като използва горния или долния входен отвори на кошера.
  3. След 4 дни, глухата преграда се премахва, питата с храната се премества до стената на кошера. На освободилото се място (до разделителната решетка) се поставя бъдещата пита за пчелните майки – това е леко нагрята, добра светло-кафява пита с неголеми хранителни запаси в горната си част, която е предназначена за снасяне на яйца от майката. Записва се денят и часът на тази операция.
  4. На другия ден се проверява работата на пчелната майката. Ако в питата за яйца има снесени ларви, се преселва в нуклеус. Питата е подрязана на зиг-заг до мястото в което има яйца (тъй като има прекъсване в снасянето, яйцата ще бъдат по-големи). След това се премахва преградата и  се преглеждат всички пити. На тях не трябва да има Свищеви маточници, тъй като пчелите през цялото време са чувствали присъствието на майката, но ако се намерят такива, трябва да се унищожат. Питата с бъдещите майки се пренася в центъра на гнездото, където има открито пило и млади пчели.
  5. След 3 дни се проверява за началото на строеж на маточници и се прави бракуване на некачествените. Определя се очакваното количество бъдещи майки. Обикновено те са 10-15 броя).
  6. На 13-тия ден, след като пчелната майката е започнала да снася яйца, се започва подготвянето на отводките, нуклеуси или безмайчини семейства, в които се планира да се пренесат маточниците.
  7. На 14-тия ден, всички готови маточници (освен един или два) се изрязват внимателно и се пренасят в подготвените пчелни семейства. Добре е да се намажат много леко с мед, а после да се монтират в отрано подготвените за целта места на питите.

При този метод:

  • Майките се развиват от големи яйца. Това е важно условие за тяхното добро качество. Личинките в маточниците, пчелите обикновено ги хранят, както това става в роевите семейства или при тиха смяна, което се обяснява с прекъсване в храненето на пчелите-кърмачки: техните жлези започват да отделят маточно млечице в голямо количество;
  • Не се използват никакви восъчни или пластмасови килийки, няма го рискованото пренасяне на личинки;
  • Пчелите отглежат потомството на собствената си майка;
  • Семейството ,в което се отглеждат майки не се рои и ще участва активно в медосбора, вече с млада майка.
Статията е преведена от сп. Пчеловодство
Източник: pchelar-probvaisambg.com

0 коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *